De geschiedenis van Kärcher

Kärcher is een Duits familiebedrijf dat opgericht is op 2 januari 1935 door Alfred Kärcher. Het bedrijf is uitgegroeid tot de marktleider op het gebied van reinigen. Kärcher is actief op de consumentenmarkt maar ook op de zakelijke markt. Voor de particuliere markt levert Kärcher o.a. Hogedrukreinigers, stofzuigers en stoomreinigers. De hogedrukreinigers worden op de consumenten vooral gebruikt om de tegels in de tuin schoon te maken. Voor de zakelijke markt levert Kärcher schrobmachines, veegmachines en wasstraten. Door het leveren van hoge kwaliteit machines en apparatuur is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijd opererend bedrijf. Er werken meer dan 10.000 mensen bij Kärcher verspreid over 100 dochterondernemingen in meer dan 160 landen.

Geschiedenis van Kärcher
Alfred Kärcher, de oprichter van Kärcher, is geboren in 1901 in Baden-Württemberg, een deelstaat in het zuidwesten van Duitsland. Alfred Kärcher richtte het bedrijf op in 1935 in Stuttgart, de hoofdstad van Baden-Württemberg. Het bedrijf was gestart als specialist in het ontwerp van indestriële verwarmingselementen. Tot 1950 was dit de core business van Kärcher. In 1950 werd de eerste hogedrukreiniger ontwikkeld. Na deze uitvinding switchte het bedrijf van strategie en ging het zich toeleggen op reinigingsapparatuur. Alfred Kärcher heeft veel betekend voor de markt van de ontwikkeling van deze apparaten. Hij overleed in het jaar 1959 op 58-jarige leeftijd. Een droevige gebeurtenis in de historie van Kärcher.

Tot 1974 was het logo van Kärcher blauw. Toen werd het veranderd naar het gele logo zoals we dat nu kennen. Onder aanvoering van Irene Kärcher, de weduwe van Alfred Kärcher, richte Kärcher zich op het maken en ontwikkelen van hogerdrukreinigers. In het jaar 1984 introduceerde ze de Kärcher HD 555, de eerste hogedrukreiniger voor particulieren. Kärcher is uitgegroeid tot een familiebedrijf dat veel dochterondernemingen heeft, vooral in de Verenigde Staten. Merken die onder de paraplu van Kärcher vallen zijn onder andere Shark, Cuda Parts en Watermaze.

Concurrentie
Er zijn steeds meer bedrijven die Kärcher als de grootste concurrent zien, met name op de particuliere markt gaan er steeds meer spelers zich mengen in de markt. Vaak komt een bedrijf met een apparaat op de markt dat Kärcher al in haar portfolio heeft. Kärcher trekt al jaren de aandacht met hun ‘Window Vac’ een apparaat om ramen mee schoon te maken. Black+Decker gaat sinds vorig jaar de strijd aan met Kärcher en heeft nu de ‘Window Washer’ geïntroduceerd. Wie zal de strijd winnen? Kärcher verkoopt jaarlijks meer dan 10 miljoen apparaten. Er zijn daarom zijn er zelfs een aantal bedrijven in Nederland die Kärcher onderdelen verkopen voor vervangende onderdelen aan je Kärcher apparaat.

(72)